هنگام کار با دستگاه کارتخوان ممکن است به اشتباه، مبلغی اضافهتر از خریدار دریافت کنید. همچنین احتمال دارد خریدار از خرید خود منصرف شده و درخواست کند که وجه پرداختشده را به او بازگردانید. شاید تصور کنید که در این موارد باید پول نقد به مشتری پرداخت کرده یا با دریافت شماره کارت، وجه را به حساب او واریز نمایید، اما برای این منظور، راهکاری سادهتر وجود دارد که تحت عنوان تراکنش معکوس در کارتخوان شناخته میشود.
از سوی دیگر، یکی از خطاهای معمول در دستگاههای کارتخوان نیز خطای تراکنش معکوس است. بنابراین، بهعنوان فروشنده و کاربر این دستگاهها لازم است با این نوع تراکنش، دلایل و مراحل انجام آن و نیز روشهای رفع خطای تراکنش معکوس آشنا باشید. در این مقاله با بررسی کامل این موضوع به همه موارد ذکرشده میپردازیم. با ما همراه شوید و از این پس، مشکلات مربوط به پرداخت در کارتخوان خود را راحتتر مدیریت کنید. میتوانید جهت مشاهده لیست قیمت کارتخوانها به فروشگاه اینترنتی توسن تکنو مراجعه کنید.
تراکنش معکوس کارتخوان چیست؟
تراکنش معکوس کارتخوان بهطور ساده و خلاصه به معنی بازگشت وجه پرداختشده از سوی خریدار به او توسط فروشنده و از طریق دستگاه کارتخوان است. در حقیقت توسعهدهندههای دستگاههای کارتخوان، چنین راهحلی را بهمنظور سهولت هرچه بیشتر رفع اختلافات یا اشتباهات محاسباتی هنگام معامله میان خریدار و فروشنده طراحی کردهاند. بهاینترتیب، نیازی به پرداخت وجه نقد یا واریز کارت به کارت و روشهای دیگر نخواهد بود.
مراحل انجام تراکنش معکوس در کارتخوان نیز ساده و از طریق رابط کاربری دستگاه قابل انجام است. پس از تایید فروشنده معمولا طی حداکثر ۷۲ ساعت، وجه پرداختی به حساب خریدار واریز میشود. بااینحال در مواردی ممکن است این تراکنش تا چند هفته نیز طول بکشد. در این صورت بهتر است با در دست داشتن رسید پرداخت و مدارک شناسایی به بانک مربوطه مراجعه کنید. درست به همین دلیل، توصیه میشود همواره رسید پرداخت صادرشده از سوی دستگاههای کارتخوان بهخصوص برای مبالغ بالا را تا چند روز نزد خود نگه دارید.
موارد کاربرد تراکنش معکوس چیست؟
از مهمترین موقعیتهایی که در آنها چه بهعنوان خریدار و چه بهعنوان فروشنده به انجام تراکنش معکوس در کارتخوان نیاز خواهید داشت، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دریافت وجه اضافه یا اشتباه از مشتری بهعنوان مثال با وارد کردن یک صفر اضافه
- دو بار دریافت وجه از مشتری به دلیل قطعی شبکه و کسر شدن وجه از حساب وی
- بازگشت کالا از سوی خریدار
- لغو خرید حین انجام عملیات بانکی
لازم به ذکر است که تراکنش معکوس، تنها منحصر به خرید از کارتخوان نبوده و در خریدهای اینترنتی نیز کاربرد دارد. بهعنوان مثال، هنگامی که در حال خرید از یک وبسایت هستید ممکن است به هر دلیل، حین انجام تراکنش پرداخت، تصمیم بگیرید آن را لغو کنید. در برخی موارد، ممکن است وجه از حساب شما کسر شود، بااینحال با انجام تراکنش معکوس، طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعدی به حسابتان بازگردانده خواهد شد. اساسا، فرآیند بازگشت به دلیل عدم موجودی کالا، نارضایتی خریدار از کالا یا خدمات و… در بسیاری از وبسایتها نیز با همین سازوکار انجام میشود.
کاربرد مهم دیگر تراکنش معکوس در پرداختهای آنلاین، بازگشت وجوه پرداختشده در تراکنشهای مرتبط با فعالیتهای کلاهبردارانه است. در این صورت با در دست داشتن مدارک و اسناد پرداخت، میتوانید به بانک یا مراجع قضایی مراجعه کرده و آنها نیز از طریق تراکنش معکوس بر بستر شبکه بانکی، مبلغ را از حساب فروشنده به حساب شما واریز میکنند.
خطای تراکنش معکوس چیست؟
در حقیقت منظور از خطای تراکنش معکوس، تراکنش ناموفقی است که در آن، مبلغ از حساب مشتری کسر شده اما به حساب فروشنده واریز نمیشود. این خطا، یکی از شایعترین مشکلات و خطاهای دستگاههای پوز است. از جمله دلایل مهم آن نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- قطعی اتصال کارتخوان به سرور بانک
- قطعی شبکه پرداخت الکترونیک و سرور بانک
- بلوکه شدن کارت بانکی حین انجام تراکنش به دلایل فنی یا مشکوک شدن بانک به انجام تراکنش غیرقانونی
- اتمام تاریخ انقضای کارت بانکی
- خرابی سیمکارت موجود در کارتخوان سیار
- قطعی خط تلفن متصل به کارتخوان ثابت
- قطع شدن اتصال کارتخوان به سامانه مالیاتی
- قطع شدن اتصال کارتخوان به حساب بانکی فروشنده
روشهای رفع خطای تراکنش معکوس چیست؟
بسته به دلیل خطای تراکنش معکوس در کارتخوان، راهحلهای متفاوتی هم برای رفع آن وجود دارند. از جمله مهمترین آنها عبارتند از:
- بررسی وضعیت سیمکارت کارتخوان سیار و سلامت آن، تمیز کردن شیار سیمکارت و جا زدن دوباره آن به شکل صحیح
- بررسی وضعیت شارژ سیمکارت کارتخوان سیار
- بررسی اتصال کابلهای شبکه و برق متصل به کارتخوان ثابت
- بررسی صحت اطلاعات کارت مشتری، بهخصوص تاریخ انقضای کارت
- بررسی سامانه مالیاتی، پرداخت بدهیها و اتصال مجدد به سامانه
- درخواست یک کارت بانکی دیگر از مشتری
- خاموش و روشن کردن دستگاه کارتخوان در صورت تکرار مداوم خطای تراکنش معکوس
اما از آنجا که مهمترین دلیل خطای تراکنش معکوس کارتخوان، قطعی اتصال به شبکه بانکی یا قطعی شبکه پرداخت است، بهترین راهکار شما بهعنوان فروشنده در چنین مواقعی، اندکی صبر و انجام دوباره تراکنش است. اگر این اختلال طولانی شد، حتماً با پشتیبانی دستگاه یا بانک مربوطه تماس بگیرید.
در صورت کسر شدن وجه از حساب مشتری و عدم واریز آن به حساب شما معمولا بانک بهصورت خودکار، عملیات بازگشت را انجام میدهد. شما نیز به مشتری خود اطمینان بدهید که در صورت واریز وجه به حساب شما و عدم بازگشت خودکار، با انجام عملیات تراکنش معکوس در کارتخوان وجه را به حساب او باز میگردانید.
سخن آخر؛ نقش کیفیت کارتخوان در کاهش خطاها
در پایان این مقاله، لازم است به اهمیت کیفیت پیکربندی نرمافزاری دستگاههای کارتخوان هم در سهولت انجام تراکنش معکوس و هم در کاهش خطاهای مربوط به تراکنشهای ناموفق اشاره کنیم. بهطورکلی کارتخوانهای اندرویدی پیشرفته رابط کاربری سادهتری داشته و فرآیند تراکنش معکوس را نیز آسانتر و سریعتر کردهاند. همچنین، مشکلات ناشی از قطعی ارتباط با بانک یا سرور شبکه نیز در دستگاههای پیشرفتهتر با سختافزارهای قویتر کمتر مشاهده میشود.
شرکت توسن تکنو، تولیدکننده انواع راهکارهای سختافزاری پرداخت الکترونیک، با ساخت انواع کارتخوانهای اندرویدی پیشرفته، تلاش کرده فرآیند تراکنش از طریق این دستگاهها را هرچه آسانتر و امنتر نماید. تیم پشتیبانی ما نیز آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان درخصوص نحوه انجام تراکنش معکوس کارتخوان و رفع خطاهای مربوط در این زمینه هستند.
یک پاسخ
همم